Author Archives: mgr M.Mizgała

III Śląski Festiwal Nauki

Różnorodne pokazy, ciekawe eksperymenty, stoiska tematyczne, wystawy, prezentacje i wykłady ze wszystkich obszarów wiedzy – to wszystko składa się na program Śląskiego Festiwalu Nauki, którego trzecia już edycja rozpocznie się w 12 stycznia 2019 roku. Największe w południowej Polsce wydarzenie naukowe organizują śląskie uczelnie wraz z Miastem Katowice, a hasłem przewodnim tego niezwykłego przedsięwzięcia będzie „Energia”.3. Śląski Festiwal Nauki KATOWICE zaplanowany został od 12 do 14 stycznia, a poprzedzi go VIII Noc Biologów na Uniwersytecie Śląskim, która odbędzie się 11 stycznia. Oficjalna inauguracja festiwalu rozpocznie się w sobotę 12 stycznia o godz. 19.00 w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Poprowadzi ją dr Tomasz Rożek – absolwent Uniwersytetu Śląskiego i jeden z najbardziej rozpoznawalnych dziennikarzy naukowych w Polsce. Dla uczestników spotkania przygotowano widowisko z eksperymentami, podczas którego będą mogli przekonać się, jak postrzega muzykę fizyk, a jak psycholog. Pokazom i rozmowie dr. Tomasza Rożka z dr Marią Chełkowską towarzyszyć będą muzycy oraz chórzyści.

W programie inauguracji przewidziano również:
– rozmowę z gościem specjalnym – astronautką NASA Nicole Stott,
– prezentację muzyczno-wizualną projektu CallTrain MO4/HG4 przygotowaną przez prof. Mariana Oslislo z katowickiej ASP oraz towarzyszących mu muzyków,
– a także wręczenie Śląskich Nagród Naukowych.

Aby zdobyć bezpłatną wejściówkę na wydarzenia w Teatrze Śląskim, wystarczy się zarejestrować na stronie internetowej ŚFN. Liczba miejsc jest ograniczona.

baner_festiwal_nauki

W kolejnych dniach 13 i 14 stycznia Śląski Festiwal Nauki KATOWICE przeniesie się do Międzynarodowego Centrum Kongresowego, w którym na publiczność czekać będą główne atrakcje święta nauki, czyli pokazy, doświadczenia, wystawy, prezentacje i wykłady ze wszystkich obszarów wiedzy: nauk ścisłych, przyrodniczych, technicznych, humanistycznych i społecznych, medycyny i zdrowia, a także sztuki. Nowością trzeciej edycji jest strefa kosmiczna, a jednym z jej elementów będą pokazy łazików marsjańskich. Do dyspozycji dostępne będą również strefa sportu oraz strefa e-sportu, a także strefa dziecka, w której profesjonalni opiekunowie oraz animatorzy zajmą się najmłodszymi uczestnikami festiwalu. Absolutną nowością jest strefa laserowych pokazów naukowych, przygotowanych przez Uniwersytet Lund ze Szwecji.

Łącznie na program 3. Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE składa się ponad sto pięćdziesiąt stanowisk pokazowych, dziesiątki wykładów, warsztatów i spotkań z interesującymi ludźmi ze świata nauki (i nie tylko). Spotkania odbywać będą się w sali wielofunkcyjnej, na scenie głównej, w salach audytoryjnych oraz wykładowych.

W programie nie mogło zabraknąć również strefy OFF Science z Przeglądem Garażowych Wynalazków. Wynalazcy i amatorscy konstruktorzy nowatorskich rozwiązań technicznych, których propozycje uzyskały pozytywną opinię komisji eksperckiej, zaprezentują się festiwalowej publiczności w strefie OFF Science już 13 stycznia. Wezmą ponadto udział w plebiscycie na najbardziej inspirujący wynalazek. W Przeglądzie Garażowych Wynalazków zostaną wręczone tym razem aż trzy nagrody: nagroda publiczności ŚFN, nagroda komisji oraz nagroda czytelników „Dziennika Zachodniego”.

Wstęp na Śląski Festiwal Nauki KATOWICE jest bezpłatny. Udział w niektórych wydarzeniach wymaga wcześniejszej rejestracji. Podpowiedzi, jak pomyślnie ją przejść, a także wszystkie potrzebne formularze, są dostępne na stronie www.slaskifestiwalnauki.pl w zakładce „Dla odwiedzających”.

Złożoność obrazu – obrazy złożone

W czwartek 25 października 2018 roku gmachu Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie w Audytorium Maximum odbędzie się cykl wykładów połączony z prezentacją studenckich prac powstałych w pracowni Działań Multimedialnych działającej przy Katedrze Multimediów na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła JM Rektor Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska.

WYKŁADY I PREZENTACJE
25.10.2018 (czwartek)

godz. 12.00
– prof. dr hab. Marian Oslislo
– mgr inż. Krzysztof Zygalski

godz. 16.00
– dr Ksawery Kaliski
– mgr Piotr Ceglarek

AUDYTORIUM MAXIMUM
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
im. Jana Długosza w Częstochowie
ul. Waszyngtona 4/8

WSTĘP WOLNY

————————————————

Istniejąca od 2000 roku Pracownia Działań Multimedialnych działa w ramach Katedry Multimediów na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Kadra Pracowni to wszechstronni wykładowcy, którzy posiadają zróżnicowane doświadczenia plastyczne, przekładające się na szeroki zakres możliwości dydaktycznych i złożoność projektów. Interdyscyplinarny zespół Pracowni Działań Multimedialnych tworzą: kierownik pracowni prof. dr hab. Marian Oslislo (grafik i projektant), dr Ksawery Kaliski (projektant multimediów, rzeźbiarz), mgr inż. Krzysztof Zygalski (reżyser filmowy, fizyk) oraz mgr Piotr Ceglarek (artysta audiowizualny).
Funkcjonowanie Pracowni Działań Multimedialnych w ramach Wydziału Projektowego katowickiej ASP daje naturalny kontekst poszukiwań w zakresie designu i typografii oraz projektowania komunikacji, wpływa bowiem na charakter podejmowanych wyzwań badawczych i zadań projektowych oraz aktywności dydaktycznej. Mocnym akcentem tych działań jest polisensoryczność i wielokodowość prac, które powstają na styku obrazu, tekstu, dźwięku i doznań przestrzennych. Konstruowanie nowoczesnych komunikatów audiowizualnych związane jest dziś często z medialnymi rozszerzeniami zmysłów oraz tworzeniem nowych interfejsów i sposobów interakcji. Szczególną wagę przykłada się w Pracowni do poszukiwań intelektualnych związanych z metodami konceptualizowania procesów komunikacji w środowisku cyfrowym. Kognitywny charakter eksperymentów w dziedzinie multimediów jest szczególnie istotny, eksploruje bowiem problem funkcjonowania nowych obiektów medialnych oraz ich status we współczesnej kulturze. Multimedia tworzone w Pracowni to obrazy, dźwięki oraz interakcje – obiekty cyfrowe o znacznej złożoności ontologicznej (mnogości sposobów ich generowania i wielowarstwowości). Audiowizualny i polisensoryczny aspekt multimediów wpływa także na proces percepcji i interakcji. Od twórców wymaga się daleko idącej złożoności kompetencji w zakresie technik multimedialnych. Przez ostatnie osiemnaście lat w ramach działań Pracowni wielokrotnie budowano interdyscyplinarne zespoły, wykorzystujące potencjał artystów, designerów, scenarzystów, muzyków, artystów performatywnych, akustyków, informatyków, inżynierów oraz medioznawców. W katowickiej ASP multimedia postrzegane są bowiem wieloaspektowo: jako przestrzeń praktyk artystycznych, eksperyment kognitywny, bądź jako proces projektowy. Finalnym rezultatem są obiekty nowomedialne o walorach nowatorstwa technicznego, estetycznego lub funkcjonalnego. Wiele z realizowanych tu prac eksploruje problemy interakcji, percepcji i obrazowania. Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to animacja 3D, atrakcyjna wizualnie oprawa koncertu muzycznego, nowatorska koncepcja przestrzeni wirtualnej, projekt aplikacji na urządzenia mobilne, czy też nowy interfejs do zadań specjalistycznych: naukowych, artystycznych lub edukacyjnych. Tego rodzaju działania możliwe są dzięki konsekwentnie prowadzonym od lat poszukiwaniom twórczym i technologiczno-programistycznym, które w połączeniu z nauką tradycyjnego warsztatu graficznego dają młodym twórcom szeroką i pogłębioną wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu tworzenia multimediów.
Odbiorcy są dziś wymagającymi vuserami (viewer-userami) – użytkownikami obiektów cyfrowych, potęgującymi złożoność praktyk multimedialnych. Twórczość w zakresie nowych mediów wykracza dziś poza obszar działań czysto artystycznych, łączy się także z podejściem naukowym, informatycznym i inżynierskim. Interesującym zagadnieniem jest sztuka generatywna i wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego w złożonych praktykach cyfrowych. Postępująca algorytmizacja procesów komunikacyjnych i zachowań medialnych wpływa także na oczekiwania percepcyjne i postawy estetyczne, których źródłem jest doświadczenie interakcji. Twórczość w obszarze multimediów eksploruje nie tylko problemy estetyczne i kognitywne, ale również relacje i niepokoje związane ze środowiskiem technologicznym, gdy cyberkultura przesuwa tradycyjne granice percepcji i wrażliwości estetycznej. Zrozumienie multimediów wymaga jednak znajomości tradycyjnych sposobów myślenia w sztuce i projektowaniu, tradycyjnego warsztatu graficznego, malarskiego czy rzeźbiarskiego, znajomości reguł designu, technik animacji, typografii, a także wiedzy z zakresu architektury informacji czy programowania. Szczególnie ważne jest zrozumienie znaczenia dźwięku w projektowaniu multimediów i rozwijanie umiejętności jego wykorzystania w multimediach oraz działania edukacyjne polegające na współpracy z muzykami i akustykami. W ramach projektów realizowanych w Pracowni widać bowiem wyraźnie nacisk, jaki kładzie się na umiejętności współpracy i tworzenia kreatywnych zespołów w obszarze sztuk performatywnych.
Centralnym miejscem pracowni jest Laboratorium Obrazu Ruchomego i Interakcji (LORI), w którym łączy się tradycyjne kompetencje artystyczne z wielopoziomowym, złożonym i wymagającym warsztatem cyfrowym. Laboratorium jest bowiem studiem filmowo-eksperymentalnym, w którym możliwa jest rejestracja obrazu, tworzenie instalacji interaktywnych, animacji, eksperymentów audiowizualnych, projektowanie interfejsów aplikacji interaktywnych oraz mapowanie doświadczenia użytkownika, generowanie videomappingu i VJingu. Wyposażenie LORI obejmuje najwyższej klasy sprzęt filmowy oraz narzędzia do tworzenia animacji, wirtualnej czy rozszerzonej rzeczywistości, gier komputerowych, kreacji i produkcji widowisk multimedialnych oraz klipów wideo. Olbrzymia złożoność artystyczna, technologiczna i intelektualna realizowanych w LORI projektów sprawia, że produkcja treści audiowizualnych i interaktywnych staje się twórczym poszukiwaniem kształtu mediów cyberkultury oraz języka wypowiedzi artystycznej, który coraz częściej zderzany jest z koniecznością zgłębiania tajników języków programowania. Badania i działania prowadzone w LORI dotyczą specyfiki immersyjnej przestrzeni rzeczywistości wirtualnej oraz rozszerzonej, które wpisują się w strategiczne gałęzie przemysłu kreatywnego – gry komputerowe, sztuki performatywne, produkcję filmową i telewizyjną, prezentacje interaktywne czy nowe interfejsy, a także w edukację medialną, technologie dostępności i wspierania osób niepełnosprawnych oraz rehabilitację medyczną.
Projektowanie multimediów interaktywnych jest dziś jednym z najważniejszych obszarów innowacyjności technologicznej. Dotyczy to zarówno kultury wysokiej i działań awangardowych, jak również masowych wydarzeń kulturalnych, gdy nowe technologie multimedialne potęgują atrakcyjność widowiska scenicznego. Multimedia wymuszają przy tym otwarcie użytkownika i twórcy na wiele dziedzin, co sprzyja komunikowaniu zróżnicowanych i zamkniętych środowisk twórczych. Szczególną rolę odgrywają tu sztuki performatywne i dwustronna korzyść dla zamkniętych uprzednio projektantów multimediów i środowisk twórców związanych z muzyką. Innowacyjne technologie audiowizualne tworzą nowe możliwości komunikacyjne, stymulując odbiorcę do większej otwartości i dając mu możliwość uczestnictwa w nieznanych dotąd przestrzeniach percepcji, aktywności intelektualnej czy rozrywki. Pozwala to również odbiorcy masowemu na dotarcie do zagadnień i treści o charakterze edukacyjnym i poznawczym. Bez wątpienia zasady tego oddziaływania wymagają wielopoziomowych i interdyscyplinarnych badań, a projektowanie multimediów jest jednym z najbardziej skomplikowanych obszarów edukacji artystycznej.
Projektowanie multimediów wymaga bowiem nie tylko znajomości warsztatu graficznego, ale również wyobraźni i pasji odkrywania narzędzi cyfrowych, świadomego i twórczego wykorzystania dźwięku oraz umiejętności programistycznych jako kompetencji kreatywnych. Wymaga zrozumienia i umiejętnego stosowania cyfrowego kodu. Dzięki pasji twórczej i pokonywaniu technologicznych przeszkód, praca multimedialna jest procesem-eksperymentem, twórczą refleksją nad istotą złożonych obrazów i dźwięków, poprzez ich kodowanie i dekodowanie w języku cyberkultury.

Michał Derda-Nowakowski
Anna Maj

Zapraszamy!

44337474_1847597425337116_8844036960449200128_o

Postawy twórcze wobec zagadnienia ekologii w sztukach plastycznych

Wystawa Oikos-… Postawy twórcze wobec zagadnienia ekologii w sztukach plastycznych” jest podsumowaniem projektu badawczego prowadzonego w ramach badań statutowych na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.
(EKO – w złożeniach: gospodarstwo; ekonomiczno-; środowisko, otoczenie, zwł. jako czynnik wpływający istotnie na tryb, sposób życia, przebieg rozwoju. Etym. – gr. oikos ‘dom, mieszkanie; gospodarstwo’. Wg Słownika wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych W. Kopalińskiego; http://www.slownikonline.pl/kopalinski/)
Proponowana tematyka badawcza związana jest z obszarem poszukiwań znaczenia i roli aktualnej sztuki wobec środowiska życia człowieka i artysty. Jest ona konsekwencją i kontynuacją prowadzonych przeze mnie wieloletnich badań w obszarze grafiki nietoksycznej; rozszerzeniem pola doświadczeń poza warsztat graficzny druku wklęsłego.
Wielorakie związki ekologii i sztuk pięknych nie są w większości jednoznacznie zdefiniowane, chociażby z powodu wieloznaczności terminu „ekologia”. Publikacja i wystawa stanowią próbę wyartykułowania i reinterpretacji związków i zależności pomiędzy sztukami pięknymi i ekologią we współczesnych, posługujących się obrazem, mediach.
Niniejszy projekt jest próbą aktualizacji i zdefiniowania ich wzajemnych wpływów w sztuce XXI w., z perspektywy indywidualnych działań artystycznych. Zaproszenie do uczestnictwa w tej dyskusji jest również zaproszeniem do stawiania pytań… Nie tylko natury specjalistycznej, technologicznej, także pytań o miejsce i znaczenie człowieka, artysty w środowisku odczuwanym, ale i kształtowanym.
Do współpracy i udziału w wystawie miałam przyjemność zaprosić znakomitych artystów-nauczycieli akademickich, reprezentujących różne dyscypliny i różne postawy twórcze.
Swoimi doświadczeniami i przemyśleniami zechcieli podzielić się z nami pedagodzy z akademii sztuk pięknych oraz wydziałów artystycznych uniwersytetów z Polski i zagranicy (Katowice, Kraków, Łódź, Gdańsk, Wrocław, Częstochowa, Radom, Kielce, Cieszyn, Ostrava, Banská Bystrica, Czeskie Budziejowice). Wymierny efekt współpracy – międzynarodowe artystyczne spotkanie okazało się ważnym miejscem wymiany myśli, przestrzenią sformułowania osobistego, humanistycznego przesłania.
Podsumowaniem efektów naukowych i artystycznych projektu jest publikacja-katalog (w wersji językowej polsko-angielskiej, recenzowana, zawierająca teksty krytyczne i autorskie) – Oikos-… Postawy twórcze wobec zagadnienia ekologii w sztukach plastycznych, red. K. Winczek, Wydawnictwo AJD, Częstochowa, 2017, ISBN 978-83-7455-539-5 kier. projektu K. Winczek

oikos_zaproszenie_07.06

Targi Pracy 2018

Po raz kolejny Biuro Karier Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie organizuje Targi Pracy, dzięki którym studenci i absolwenci będą mieli okazję zapoznać się z aktualną ofertą lokalnych pracodawców, a firmy z różnych branż pozyskać wykształconych pracowników.

targi-2018